Lezárult projektjeink II.

2017.12.01. 08:49:24
Lassan hazatérhet soproni albérletéből és hazai mérkőzéseit ismét otthoni környezetben játszhatja a szombathelyi Haladás labdarúgó csapata, ugyanis valósággá vált a zöld-fehér álom, elkészült a város új labdarúgó stadionja. Az elmúlt húsz év legnagyobb sportcélú beruházása valósult meg a régióban, amelynek eredményeként a régi, amortizálódott „focipálya” kívül-belül teljesen megújult, és a nemzetközi elvárásoknak is megfelelő UEFA IV-es besorolású, közel 9 ezer fő befogadására alkalmas, fedett lelátóval rendelkező futballpálya és multifunkciós sportcsarnok jött létre. A foci szerelmesein kívül más sportágak játékosai és szurkolói is elégedettek lehetnek, mivel a létesítményben sakkozók, birkózók, ökölvívók, súlyemelők, kézilabdázók, futsalosok és röplabdázók is helyet kaptak. A sport és szurkolás mellett a stadion teret ad az üzleti életnek is. Erre a célra VIP terület és 13 db skybox létesült, ahol a rendezvények alatt elegáns környezetben, de kötetlen légkörben tarthatók megbeszélések vagy üzleti vacsorák.

Természetesen a sportesemények zavartalan lebonyolításához elengedhetetlen a megfelelő, stabil rendszerek és infrastruktúrák alkalmazása, valamint azok gördülékeny üzemeltetése. A projektben a szurkolói beléptető és jegyellenőrző rendszer tekintetében a választás a Seawing rendszerére esett. A mezőkövesdi, a zalaegerszegi és az MTK stadion után a Haladás már a negyedik egyesület, amely rendezvényeinek beléptetésére a Seawing Integrated Solution (SiS) Aréna rendszerét választotta.
Míg egy új objektum biztonságtechnikai rendszerének megalkotása ad egyfajta tervezői szabadságot az alkalmazott megoldások, eszközök és technológiák tekintetében, addig egy nemzetközi eseményeknek is helyet adó stadion beléptető rendszerének kialakítása csak UEFA, MLSZ, rendőrségi és katasztrófavédelmi előírások betartásával történhet, amelynek központjában az élet- és vagyonbiztonság áll. A korábbi sikeres stadion projektek tapasztalatai és üzemeltetői észrevételek alapján a Haladás rendszerének kialakítása már rutinszerű volt. A feladat végrehajtását megkönnyítette, hogy vezető szoftverfejlesztőnk futball rajongása mellett Szombathely város szülötte is, így nem csak szakmailag, de érzelmileg is egyesülni tudott a kihívással.
Szakmai megközelítésből egy rendezvény sikeres, biztonságos lebonyolítását alapvetően három fő fázisra lehet bontani: jegyértékesítés, beléptetés, kiléptetés avagy vészhelyzet.

   1. Jegyértékesítés

Egyértelmű, hogy egy 9 ezer fős stadion ma már nem működhet csak lokális, helyi pénztárban történő jegyértékesítéssel, hanem biztonságos on-line felületet is biztosítani kell a jegyvásárlásra. Ez nem csak a labdarúgó mérkőzések vendég szurkolóit szolgálja ki, de egyéb rendezvények (pl.: koncertek) látogatói számára is elérhetővé teszi a távolról történő jegyvásárlást. A Haladás stadionban a „Jegymester” rendszere mellett döntöttek, amely interneten és helyi, pénztári munkaállomásokon keresztül is biztosítja a jegyvásárlást. A megvásárolt jegyek egyedi, egydimenziós vonalkódos azonosítóval vannak ellátva. Az azonosító egy karaktersorozat, amely a vásárlás pillanatában a rendezvény megjelölésével egy interface-en keresztül átküldésre kerül a beléptető rendszer szerveréhez, ahol az adatok SQL adatbázisban kerülnek eltárolásra. Az üzembiztos működés alapja az adatbiztonság és a redundancia. Ez a beléptető rendszer minden elemében, így a szerver kialakításban is megvalósul. Két, egymástól fizikailag teljesen független beléptető szerver és SQL adatbázis-kezelő rendszer lett üzembe helyezve, így az elsődleges szerver kiesése vagy hibája esetén a másodlagos szerver átveszi a beléptető rendszer felügyeletét és működtetését. A rendszer szerver-kliens architektúrában működik, tehát az üzemeltető nem közvetlenül a szerveren, hanem csak a vezetői helyiségben található munkaállomáson keresztül felügyeli – az egyébként teljesen automatizált – rendszer működését. 

A SiS Aréna szoftver grafikus felületén van lehetőség a rendezvények megnyitására, lezárására, jegyek jogosultságának ellenőrzésére, statisztikai és eseménylisták készítésére vagy akár menekülő kapu vészeseti nyitására.

  2.  Beléptetés

A hivatalos előírások mellett sajnos mind a nemzetközi, mind a hazai tapasztalatok szükségessé teszik, hogy labdarúgó mérkőzésre történő szurkolói beléptetés embermagasságú forgókereszteken keresztül valósuljon meg. Összhangban az eddig lezárult stadion projektjeinkkel, a Haladás stadionba is az osztrák Gotschlich gyár ECCO típusú, 120 fokos, dupla forgókapuit telepítettük, összesen 15 db. A kapuk vandálbiztos kialakításuk mellett esztétikus megjelenésűek, és biztosítják a szingularizált – vagyis egyszerre csak egy személy – beléptetését a forgókapun. Az anti-pass-back funkció biztosítja, hogy egy belépett jegy ismételten ne legyen felhasználható, azt a rendszer visszautasítja, és riasztási jelzést küld a felügyeleti központba a jogosulatlan jegyhasználatról. Lényeges megjegyezni, hogy a rendszer csak azokat a jegyeket tekinti belépettnek, amelyeknél olvastatást követően a kapu átfordításra is került, tehát történt valós áthaladás is. Egy jegy felhasználásáról az összes érintett kapu azonnal jelzést kap, vagyis nem csak a beléptetést végző kapun, de más kapukon sem lesz újra használható az adott vonalkód. Seawing specialitás, hogy ehhez a kommunikációhoz nincs szükség szerver kapcsolatra, az adatátvitel a vezérlőegységek között direktben megtörténik LAN-on keresztül.

A Gotschlich kapukhoz egyedileg tervezett és gyártott rozsdamentes, szálcsiszolt Seawing kaputáblák kompletten tartalmazzák a beléptetéshez szükséges összes részegységet: tápegység, akkumulátor, vezérlőegység, vonalkód olvasó, audiovizuális LED-es visszajelző és LCD kijelző, proximity kártyaolvasó. Ez a kialakítás nagymértékben lecsökkenti a helyszíni telepítési időt, mivel minden bekötés műhely körülmények között és tesztelve előre elkészül. A rendszer működéséhez csak 230V-os tápellátásra és LAN végpontra van szükség. Az SC-1000 típusú vezérlőegység közvetlenül kapcsolódik a stadion zárt, biztonsági ethernet hálózatára, így IP cím beállítást követően azonnal képes a szerverrel kommunikálni, ahonnan letölthetők a konfigurációs adatok és a vonalkódok. A vezérlőegység egy Linux alapú, intelligens működésű, belső memóriával és eseménytárral, real-time órával rendelkező eszköz, amely a letöltött adatok alapján helyileg hozza meg a döntést a beléptetésről. Minden dupla kapu két vezérlőegységet tartalmaz, így mind a mechanikai egységek, mind az elektronikus elemek tekintetében teljes redundancia valósul meg. A megvásárolt jegyek a rendezvény technikai nyitásakor – tehát a valós esemény előtt akár 2-3 órával – már letöltődnek a vezérlőkbe, ezért a kommunikációs hálózat kiesése sem befolyásolja a kapuk működését. A vonalkódos azonosítás mellett a kaputáblák akár RFID kártyák és NFC kompatibilis mobiltelefonok használatára is alkalmasak.
A szurkolók mellett az eseményeken a VIP területre érkező vendégek ellenőrzött bejutását is meg kellett oldani. Itt nem létesültek beléptető kapuk, a VIP beléptetés mobil terminálokkal történik. A mobilterminál egy Android operációs rendszerre épülő, akkumulátoros, vonalkód-olvasóval ellátott kézi készülék, amelyen a Seawing Aréna applikáció fut. Ez funkcionálisan megfelel egy olyan beléptetési pontnak, amely nincs felszerelve mechanikai akadályozó eszközökkel. A kezelőszemély kiválasztja, hogy mely területen valósul meg a beléptetés és beolvastatja a vonalkódos jegyet. A mobilterminál a védett WIFI hálózaton keresztül csatlakozik a szerverhez és értékeli ki a belépési jogosultságot. Ez a megoldás azt is jelenti, hogy mobilterminállal kiváltható a forgókapun történő beléptetés is. Hátránya, hogy használata kezelőszemélyzetet igényel.

   3. Kiléptetés, vészhelyzet

Egy rendezvény csak a szurkolók biztonságos kiléptetését követően zárul le. Kiléptetésre a beléptető forgókapuk nem használhatók, erre a célra a forgókapuk mellett található hagyományos kapuk szolgálnak. Nyitásuk két módon lehetséges: helyileg az őrség által működtetett, fali vésznyitó segítségével vagy a vezetői helyiségből kiadott ajtónyitás művelettel. A menekülő ajtók nyitására lehetőség van szektoronként szelektíven vagy globálisan egyszerre is. A nyitások történhetnek a SiS Aréna szoftver grafikus felületén vagy külső, fali tablóra szerelt kapcsolók segítségével. Ez a megoldás havária helyzet esetén is felügyelt, ütemezett kiürítést tesz lehetővé a vezetői helyiségből. Amennyiben a vészhelyzet megszűnt és az esemény folytatható, akkor a rendezvény szoftveres újranyitásával a beléptetés megismételhető.
A létesítmény hivatalos átadási ünnepségére 2017. november 8-án kerül sor, amelyet követően már a nagyközönség is megtekintheti az újjászületett Haladás stadiont és kipróbálhatja a Seawing beléptető rendszert.
Jó szurkolást és problémamentes belépést kíván a Seawing csapata!